Posted on 30/08/2014 by

Et laksehode vender hjem

Etter to og et halvt år som Norges sjømatråds utsending i Sørøst-Asia var det i sommer tid for å vende hjem til Norge. Mens jeg var i utlandet har jeg løftet opp et hundretalls laks og smilt med alle tennene til pressefolk, bransjefolk og butikk-kunder over hele Asia. Det har vært som å få spille med norsk landslagsdrakt hver dag.

Et laksehode selges for 20 kroner i Taiwan. Verden vil ha mer, men jeg tar mitt "laksehode" hjem til Norge. Illustrasjon Jens K. Styve

Et laksehode selges for 20 kroner i Taiwan. Verden vil ha mer, men jeg tar mitt «laksehode» hjem til Norge. Illustrasjon Jens K. Styve

Å markedsføre laks, Norges mest kjente merkevare og sjømat, vår tredje viktigste eksportvare, er en drømmejobb. Jeg har fått være et laksehode på fulltid, og snakket om «Norwegian salmon» til både de som vil høre og de som ikke har vært riktig så interessert. Nå har jeg overlatt stafettpinnen  i Sør-Øst Asia til min kollega Jon Erik. Dette er noe han av det han må lære og som kanskje også er interessant for deg:

Norsk laks er svære greier i Asia. Hos Taiwans største sushi-kjede med 300 utsalgssteder henger beviset på veggen. På deres Ti på topp-oversikt er laks fra Norge nummer 1, 3, 4 og 5. Litt skamfull forklarte salgssjefen i Sushi Express at våren i Taiwan hadde vært så kald at en supperett hadde inntatt andreplassen. Det skulle være forbigående, og snart ville den norske laks igjen tapetsere topp fem-listen.

Den nest største dagligvarekjedene i Singapore sjekket nylig hvilke dagligvarer som er viktigst for omsetningen. På toppen kroner kongen av fruktdisken (trommevirvel): banan. Nummer to er grønnsaksavdelingens grønne rose: brokkolien, mens laks fra Norge sikret tredjeplassen. Vår røde fisk fra de kalde fjordene i nord er altså blant de mest innbringende produkter for i butikker i Asia.

Det er mulig både du og Jon Erik allerede vet det, men det kan være greit å minne om at noen av de viktigste utsalgsstedene for laks er hos våre svenske venner i IKEA. De har like godt en regel som sier at «lax med graddsås» i restaurantene og i «Scandinavian food store» må være fra Norge. Når IKEA åpner sin første butikk i Indonesia, ventes importen av norsk laks til landet å øke med ti prosent.

I min grenseløse iver og naivitet foreslo jeg til IKEAs landsjef at vi skulle samarbeide om kampanjer når de åpnet butikk nr. 1 i Indonesia i oktober. IKEA-sjefen takket for omtanken, men svarte at han var mer bekymret for hvordan de skal holde antallet besøkende nede. 250 millioner menneskene som alle vil handle i en IKEA-butikk, kan rett og slett gi farlig mye trengsel. Da de åpne sin første butikk i Hong Kong ble to mennesker klemt i hjel og mange hardt skadd i kampen om å komme først inn.

Hva må så et laksehode kunne om laksehoder? Jo, at fiskehoder som i liten grad spises i Norge, er den største delikatessen for mange i Asia. Går du på et marked i Manila, Bangkok eller Singapore og forteller ekspeditøren at du ikke vil ha hodet, ryggben og finner, tenker han at du ikke forstår ditt eget beste. Omsorgsfullt pakker han det derfor ned i posen din. Det vi i Norge regner som avkapp, er førsteklasses mat i Asia og de vil ha både laksefilet, lakseryggbein og laksehode på middagsbordet.

Det store spørsmålet for jobben videre er å finne ut hvordan vi skal være et laksehode foran våre konkurrenter? Vi har allerede gjort mye rett, og har en god porsjon medvind. Det har gitt oss stilling som markedsleder for laks i Asia med 74 prosent markedsandel. Vår laks, den originale sushilaksen, kan fly «business class» med daglige avganger fra Norge til Asia. Fersk laks fra nord kan nå kunder i Japan på under 36 timer. Til land som Indonesia og Malaysia når laksen ut i butikk på tre døgn. Det gjør at vi kan selge fersk, norsk laks som sashimi, og surfe rått videre på verdens raskest voksende mattrend: sjømat på rått, japansk vis.

Mens en ny kollega har tatt over i Sør-Asia er jeg tilbake som kommunikasjonsdirektør i Norges sjømatråd. Der skal laksehodet omskoleres til å snakke  like mye om alle norske sjømatprodukter. Jeg har allerede startet treningen for en ny landslagsrolle, denne gangen ikke bare for laksen, men for all norsk sjømat. Laksehodet skal omskoleres til et torskehau. Kan et fiskehode ha det bedre?

——————————————————————————————————————————————————Jeg setter stor pris på alle lesere, kommentarer og delinger. I skrive er en stor glede. Å bli lest er en ære. Om du vil abonnere på innleggene mine kan du legge igjen e-postadressen din på høyresiden om du leser på pc og under om du leser på telefon eller mobil. Du kan selvsagt også sende meg en epost på cc@seafood.no så skal jeg legge deg inn. God helg!